Organisering av grunnskoletilbudet i Oslo

I alle fag arbeider deltakerne med de grunnleggende ferdighetene lesing, regning, digital kompetanse og muntlig og skriftlig kommunikasjon. Opplæringen følger Kunnskapsløftet 06.

Målet for opplæringen er å gi deltakere kompetanse i enkeltfag eller deler av fag og/eller grunnleggende ferdigheter som basis for livslang læring.

Grunnskoleopplæringen er inndelt i ulike nivåer:

  • Nivå 1: lære å lese
    • Hovedfokus på grunnleggende ferdigheter i norsk og matematikk
  • Nivå 2–4: trene på å lese
    • Hovedfokus på grunnleggende ferdigheter i norsk og matematikk. Opplæringen henter temaer fra samfunnsfag og naturfag
  • Nivå 5–7: lese for å lære
    • Hovedfokus på grunnleggende ferdigheter og fagkunnskap i fagene norsk, matematikk, samfunnsfag, naturfag og engelsk.
  • Nivå 8–10: grunnleggende ferdigheter og fagkunnskap mot grunnskoleeksamen
    • Hovedfokus på grunnleggende ferdigheter, særlig på skriftlige ferdigheter og fagkunnskap i fagene fra 5-7.

Hvilket nivå deltakerne plasseres på i grunnskoletilbudet er avhengig av resultatene etter testing på Servicesenteret og/eller kartlegging på skolene. Målet er raskest mulig progresjon.